Tuesday 18 October 2011

Краят на неграмотното писане


Оби4ам да пи6а грамотно
(Никола Караколев)


                Пишем 6 вместо „ш”, 4 вместо „ч” и правим всякакви други замествания на букви с цифри и знаци. Ако никога не сте правили това, то съм сигурен, че поне сте се сблъсквали с този „феномен”, който мнозина определят като интернет „феномен”.
                Тази тенденция прави впечатление от преди доста време. Нека я наречем „голямото заместване”. Преминахме през много различни периоди, през които започнахме да пише все по-неграмотно. Това се дължи на само един единствен фактор – технологията. Когато технологията масово навлезе в живота на средностатистическия българин, той беше подготвен за нея, но тя за него-не. Визирам мобилните телефони. След време превърнахме една нужда в неграмотност.
                Вероятно се чудите за каква нужда става въпрос. Когато нашите сънародници станаха горди собственици на мобилни телефони те се срещнаха с функцията SMS. Разбира се, старите (вече) телефони нямат опция за писане на кирилица и затова се пишеше на латиница. Лесно се досещате, че трансферирането на един език в друг е невъзможно и така започнахме да се нагаждаме към нов начин на писане. Видял съм какви ли не алтернативи на „ч”, „ш”, „щ” и „ъ”. Някой заместват с числа, други с комбинации от букви, за мен – еднакво неправилно. И така началото на „ерата на неграмотността” бе поставено.
                В Скайп също съм се сблъсквал с какви ли не неща. Често ми е било трудно да разбера какво иска да напише някой. Въпреки наличието на българска клавиатура, мнозина продължиха да пишат на латиница. Дори, мога да кажа, че навлезе нащо като мода сред връстниците ми – колкото по-неграмотно пишеш – толкова по-готин ставаш. Поредната заблуда, през която често получавах неразбираеми съобщения,а българската младеж пишеше по-неграмтно от всякога. Заместването на „и” с 1, „о” с 0 и какви ли не други беше практика.
                Когато започна ерата на Фейсбук, мнозина започнаха да пишат на кирилица, а още повече вече почти няма телефони без кирилица. Проблемът е  друг – голяма част от предишните майстори на заместването не знаят къде са някои от най-заместваните букви на клавиатурата. Това им намаля със сигурност скоростта на писане, а цифрите просто чакат наредени на втора линия на клавиатурата.
                През цялият извървян от мен път ми направи впечатление, че интернет обществата винаги заставаха зад грамотността и често се отнасяха наказания по форумите за неграмотно написан коментар. Имаше много кампании, подкрепящи грамотността.
                Според мен идва краят на неграмотното писане, но за това трябва да се направи някаква голяма кампания подобна на „Да изчистим България”. Българинът се води от тенденциите и ако види, че всички се стараят да пишат ясно и правилно и той ще започне.При една акция с девиз „Да пишеш грамотно е модерно” ще има коренна промяна в писането. Когато двама се стараят да пишат правилно, то и третият ще се присъедини към тях. Това е така, защото всички ние сме конформисти и се стараем да не се делим от групата. 

3 comments:

  1. Аз, като един истински конформист, се присъединявам се към девиза „Да пишеш грамотно е модерно”!

    ReplyDelete
  2. "Това им намаля със сигурност скоростта на писане...."
    Ах, това е диалектно и също, непревилно. Казва се: "намалява"

    ReplyDelete
  3. Грамотността не е само в писанет. Те няма и речник.
    Един средно-статистически младеж на 18-22 няма повече от 100 думи в речника си.
    И аз не съм в друга категория.:-)

    ReplyDelete